fbpx

“Minusta tulee lähetyssaarnaaja”. Näin ilmoitin vanhemmilleni leuka pystyssä nelivuotiaan varmuudella. Kukaan ei tiedä, mistä tuo ammatti oli päähäni pälkähtänyt. Ei minulla ollut hajuakaan siitä, mitä kyseinen ura olisi sisällään pitänyt.

Minusta ei tullut lähetyssaarnaajaa. 

Osittain osuin kuitenkin oikeaan. Minä nimittäin saarnaan. Aivan liian usein huomaan puhuvani kiihkeästi vaihtuvista aiheista. Avantouinnista. Koirista. Paljasjalkakengistä. Kuluneen vuoden aikana aihepiiri on supistunut. Olen pauhannut pääosin kiitollisuudesta. Puhun siitä ihan kaikille, jotka osoittavat edes pientä kiinnostusta. Toisinaan myös niille, jotka eivät juurikaan kiinnostusta osoita.

Kiitollisuus on täyttänyt mieleni ja sydämeni.

Onneksi on ihmisiä, jotka ovat aiheesta yhtä innostuneita. Tätä kirjoitusta varten sain keskustella kiitollisuudesta positiivisen pedagogiikan ja psykologian asiantuntijan Pauliina Avolan kanssa. Pauliinan asiantuntemus toimi koko kirjoituksen lähteenä. Pauliina Avolasta ja hänen edustamastaan yrityksestä, Positive Education Oy:stä, voit lukea lisää heidän nettisivuiltaan

Keskustelumme pohjalta kehittyi pieni kiitollisuusohjelma,  jota noudattamalla sinäkin voit vahvistaa taitoasi havaita hyvää. Kiitollisuusohjelman löydät kirjoituksen lopusta

Pauliina: miten harjoitat kiitollisuutta?

Tärkein kiitollisuustyökaluni on kiitollisuuspäiväkirja. Kirjoitan sitä säännöllisesti, ihan jokainen päivä. Kirjoittaminen tapahtuu iltaisin, juuri ennen nukkumaan menoa. Kiitollisuuspäiväkirjassani on kaksi ulottuvuutta: tämä hetki sekä tulevaisuus. Kuluneen päivän kiitollisuuksia kirjatessa keskityn nykyhetkeen. Siihen, mistä olen tänään kokenut kiitollisuutta. Siihen, mikä on ollut hyvää. 

Olen liittänyt työkaluun myös tulevaisuusorientaation esittämällä itselleen kysymyksen: “Mistä olen huomenna kiitollinen?” Kiitollisuuden suuntaaminen tulevaan antaa mielelle rauhaa: näiden asioiden haluan olevan huomenna hyvin. Teen jo illalla päätöksen siitä, mihin seuraavana päivänä keskityn ja mikä on tärkeää. Pyrkimyksien kirjaaminen rakentaa tulevan päivän tunnetilaa ja tavoitteita: nämä asiat onnistuvat ja tulevat hoidetuksi.

Keskityn elämään huomennakin kukoistavaa elämää. 

Tällä reseptillä aivot raksuttavat unessa rakentavia ajatuksia. Mieli suuntautuu tulevaan levollisena, sillä kiitollisuuslasit silmillä huomista värittävien tunteiden ja ajatusten sävy on vähemmän uhkaava. 

Kiitollisuus antaa puskuria huonojen hetkien varalle.

Polku kiitolliseen elämään

Kiitollisuus, positiivinen psykologia ja onnellinen elämä

Positiivisessa psykologiassa onnellista elämää kuvataan termillä kukoistava elämä. Siinä on kyse pitkäaikaisesta onnesta ja laajasta kirjosta tunteita. Ilosta, kiitollisuudesta, innostuksesta. Kukoistava ja hyvä elämä pitää sisällään kuitenkin myös muuta. Siihen mahtuu hyvien ja positiivisten tunteiden lisäksi vähemmän mukavia asioita: vaikeuksia sekä synkkiä hetkiä.

Kukoistavaan elämään kuuluu kaikkea. 

Positiivinen psykologian onnellisuus ja kukoistava elämä ei ole vaikeiden tunteiden kieltämistä tai oman maineen kiillottamista, kauniita somepäivityksiä tai pelkkiä positiivisia ajatuksia. Yhteen ainoaan päivään voi mahtua koko tunteiden kirjo. 

Pauliina: kiitollisuus on tärkeää, koska…

Kiitollisuuden harjoittaminen tekee hyvän huomaamisesta automaattisempaa. Huomaamme hyvää ympäristöstä, huomaamme hyvää kotona. Arvokkainta on ehkä se, että huomaamme hyvää elämämme ihmisistä. Opimme sanoittamaan toisista niitä asioita, joita pidämme arvokkaina. 

Meistä tulee kivoja kanssaeläjiä. Sellaisia joiden ympärillä on hyvä olla. 

Kun huomio nostetaan irti omasta navasta, nähdään ympärillä paljon kaunista

Kiitollisuudella on merkittävä rooli hyvässä elämässä

Kiitollisuuden harjoittaminen on hyvän huomaamista itseä ympäröivässä elämässä, se nostaa katseen ylös omasta navasta. Näemme ympäröivän maailman ja huomio kiinnittyy siihen, kuinka paljon hyvää meillä jokaisella on. Kuinka monelle saamme olla kiitollisia siitä, mitä olemme.

Tällä hetkellä kaikki elämme ihan hiton hankalaa aikaa. Yhdessä hetkessä harmittaa isolla veellä, seuraavassa itkettää. Epävarmuus ahdistaa ja maailma voi tuntua pelottavalle. Positiivinen psykologia ei kehota sinua onnellisuuden nimissä hymyilemään hampaat irvessä. Tai ajattelemaan vain kivoja asioita. On kuitenkin yksi asia, josta kannattaa pitää kiinni nyt. Tuo yksi on kiitollisuus. 

Kiitollisuuden harjoittamisella on merkittävä rooli kukoistavassa elämässä. 

Lisää tietoa kiitollisuudesta löydät edellisestä blogikirjoituksestani Hiton erilaista kiitollisuusarkea, jossa asiantuntijana toimi myöskin Pauliina Avola.

Pauliina: kauanko kiitollisuutta tulee harjoittaa, jotta siitä hyötyy?

Kiitollisuutta koskevissa tutkimuksissa on havaittu, että jo kahden viikon kiitollisuuden harjoittaminen saa aikaan muutoksia aivoissa. 14 vuorokauden harjoittamisen vaikutukset ovat laadultaan pysyviä: vielä kolmen kuukauden jälkeen muutokset ovat nähtävissä yhtä  vahvoina kuin heti kiitollisuusharjoittelun lopettamisen jälkeen. Tämän jälkeen vaikutukset alkavat heiketä. 

Kiitollisuusohjelma

1 viikko

Kiitollisuuspäiväkirja. 

Kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen on varmasti yksi eniten käytetyistä kiitollisuuden harjoittamisen muodoista. Pauliinan ohje iltaisin kirjoittamisesta on hieno, sillä näin keräät hyvää mieltä ja onnellisuutta mieleesi juuri ennen uneen vaipumista. 

Kiitollisuuden harjoittamiseen löytyy puhelinsovelluksia, mutta itse olen siirtynyt perinteisempään menetelmään: kynä ja vihko yöpöydälle! Käsinkirjoittaminen tekee ainakin tällaiselle keski-ikäiselle naiselle asioista enemmän tosia. 

Mustaa valkoisella.

Ensimmäisen viikon ajan voit vain katsella ympäristöäsi ja tarkkailla, mitä sieltä havaitset. Pohdi, mikä on nyt hyvin? Ketä ihmisiä elämääsi kuuluu? Itse pyrin löytämään jokaisesta päivästä kiitollisuutta myös toisten ihmisten toiminnasta: mistä haluan kiittää läheistä tai kenties vain hetkellisesti päivässäni pyörähtänyttä henkilöä. 

Tee joka päivä lista, johon kirjaat vähintään kolme sinussa kiitollisuutta herättänyttä asiaa tai henkilöä.

Kiitollisuus antaa merkitystä päivään.

2 viikko

Kiitollisuuspäiväkirja perusteluilla eli kiitollisuudessa kylpeminen

Toisella viikolla alat kylpeä ja piehtaroida kiitollisuudessa. Kun ensimmäisen viikon ajan listasit kenties vain muutamilla sanoilla kiitollisuuden aiheita, on nyt aika perustella. 

Tee ensin mielessäsi lista, johon valitset päivän kiitollisuuden aiheet. Voit vaikka sulkea silmät ja hengittää hetken syvään. Visualisoi kohteet silmiesi eteen ja tämän jälkeen ala kirjoittaa. Kuvaile ja pohdi, miksi listaltasi löytyy juuri nuo asiat. Jos nautit piirtämisestä, voit myös kuvittaa kiitollisuuksiasi. 

Kuvaile asioita tarkasti. Niin tarkasti, että voit palauttaa kiitollisuuden aiheen mieleesi vuosienkin kuluttua tänään kirjoittamasi kuvailun perusteella.

Kiitollisuuspäiväkirjan lukeminen myöhemmin on yksi mieltä lämmittävä kiitollisuusharjoitus.

3 viikko

Kiitollisuuspäiväkirja ja kiitollisuuskirje

Kolmannella viikolla jatkat kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittamista edellisen viikon tapaan. Tällä viikolla saat kuitenkin yhden lisätehtävän: kiitollisuuskirjeen kirjoittamisen.

Kiitollisuuskirje

Meidän elämäämme kuuluu ihmisiä, joilta olemme saaneet tukea ja apua, kun meillä on ollut vaikeaa. Yksi on kannustanut ja rohkaissut uuden edessä,  toinen on ollut läsnä ja kuunnellut. Kolmas on lohduttanut epätoivon hetkellä. 

Oletko sinä muistanut kiittää elämäsi ihmisiä? Aidosti ja perustellusti.

Varaa tällä viikolla aikaa matkalle menneeseen. Muistele elämäsi ihmisiä ja mieti, ketä haluaisit kiittää. Kenelle haluaisit kirjoittaa kirjeen, jossa kertoisit kuinka paljon tämä henkilö on merkinnyt sinulle. Voit myös kuvailla, miten sinä näet hänet: kerro vahvuuksista ja positiivisista luonteenpiirteistä. Kuvaile ja pohdi. Sana on vapaa.

Kirje on tarkoitus toimittaa vastaanottajalle. Suurimman hyödyn saatte kirjeestä, mikäli pystyt lukemaan sen ääneen vastaanottajalle kasvotusten, silmiin katsoen. Voit lukea sen myös ääneen puhelimessa, mikäli ette toisianne voi tavata. Ensimmäisellä kerralla tätä harjoitusta tehdessäni toimitin kirjeen kuoressa vastaanottajalle. Tiesin, etten olisi itkultani voinut kirjettä ääneen lukea.

4 viikko 

Kiitollisuuspäiväkirja ja tulevaisuusorientaatio:

“Mistä olen huomenna kiitollinen”

Nyt lähdet kirjoittamaan kiitollisuuspäiväkirjaa Pauliinan ohjeiden mukaisesti. Liität siis jokailtaiseen kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittamiseen myös tulevan pohtimisen.

Vastaa esimerkiksi näihin Pauliinan esittämiin kysymyksiin:

  • Mistä olen huomenna kiitollinen?
  • Mikä tuottaa minulle huomenna hyvää mieltä?
  • Mikä tehtävä onnistuu huomenna hyvin?
  • Mistä iloitsen huomenna?

Muista, että kiitollisuuspäiväkirjan on tarkoitus olla sinulle ilon lähde. Jos rakastat kirjoittamista ja pitkiä lauseita, niin voit antaa sanojen virrata vapaasti. Tekstillä ei ole maksimipituutta. Tiiviimmän ilmaisun ystävät voivat tehdä vaikka listoja, vain viikolla kaksi on tarkoitus kylpeä kiitollisuudessa ja kirjoittaa hieman pidempiä perusteluita. 

Tee kiitollisuuspäiväkirjasta juuri sinun näköisesi: rönsyilevä ja runsas tai analyyttinen ja tiivis. 

Haastan sinut mukaan. Nyt.